Het prentenboek: geweldig hulpmiddel bij gesprekken

Wat zijn er toch veel prachtige prentenboeken!

Als kindercoach maak ik in mijn praktijk graag gebruik van prentenboeken. Ik lees ze aan jonge en ook oudere kinderen voor. Ze genieten van de prachtige platen, het verhaal en de humor die er vaak inzit. Er zitten ook hele mooie thema’s in prentenboeken, zoals ‘beren op de weg’ zien, samenspelen, anders zijn en gepest worden. Kinderen herkennen zich er vaak in en dat geeft een gevoel van ‘niet de enige te zijn’. Een prentenboek kan ook een aanleiding zijn om samen met een kind over een onderwerp te praten.

In deze tijd van het jaar pak ik het prentenboek Het kerstfeest van Kummeling weer uit de kast. Kummeling is een grote beer die met de konijntjes op school mee mag doen met het kersttoneeltje. Kummeling kan de woorden niet onthouden en dan bedenkt juf iets voor hem wat hij wel kan. Hij mag voor alle huizen van het dorp kerstbomen uit het bos halen. Kummeling gaat enthousiast aan de slag. Vlak voordat de konijnenkinderen het toneeltje op gaan voeren is hij klaar en heel moe. De kinderen willen toch graag dat hij meedoet en hij mag het kerstkind zijn. Hoe vertederend zo’n grote beer in het kribbetje. Na afloop brengen ze hem naar zijn hol waar hij lekker verder kan met zijn winterslaap. Er komt nog een konijntje aanhollen met zijn hoedje….

Of je nou 4 of 12 jaar bent, kinderen genieten van dit verhaal en pikken de thema’s bewust of onbewust op.

Fijne feestdagen!

Deel dit artikel:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Massagekaartjes voor een ontspannen kind

Als kindercoach werk ik in mijn praktijk Meewind graag met de massagekaartjes. Kinderen vinden het heerlijk om met deze kaartjes te werken. Het zijn kaartjes waarmee je op een speelse manier kinderen over de kleren heen masseert.

Mijn ervaring is dat kinderen hier heel ontspannen van worden. De kinderen krijgen de kaartjes ook mee naar huis om ze samen met hun vader, moeder en broertje of zusje te doen. Ik krijg dan enthousiaste reacties.

Behalve voor ontspanning helpen deze oefeningen ook mee voor een moment van rust voor hele drukke kinderen. Verder helpen ze ook mee om het kind zijn eigen lijf beter te laten voelen en daardoor meer zelfvertrouwen te krijgen.

Ik gebruik onder andere de massagekaartjes van Helen Purperhart en Happy Kids.
Op school heb ik de massagekaartjes ook gebruikt met kinderen van 4 t/m 12 jaar. En het was prachtig om te zien hoeveel plezier ze eraan beleefden en wat het met ze deed.

Massage wordt in Zweden veel op school toegepast. Leerkrachten en kinderen zeggen daar:
”Kinderen die elkaar masseren, slaan elkaar niet”. (uit: Aanraken een levensbehoefte, Marijke Sluijter)

Ik kom graag massage-lessen geven op school. Neem vrijblijvend contact met mij op.

Deel dit artikel:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Hoera, Kinderboekenweek!

Lekker zelf kiezen!

Het is deze week Kinderboekenweek. Elk jaar komen er weer prachtige kinderboeken bij. In mijn praktijk heb ik een kast vol met leuke boeken staan. Ik heb al heel wat reacties van kinderen gekregen zoals: “Wat heb jij leuke boeken!” Ik vind het belangrijk om lezen leuk te maken voor kinderen. Dat is toch ook de reden om te willen (leren) lezen.

De kinderen die ik in mijn praktijk begeleid, kiezen altijd zelf een boek uit. Soms maken ouders zich een beetje zorgen over de keus van hun kind; is dat boek niet te moeilijk, óf te makkelijk. Een kind hoeft niet altijd alles meteen goed te kunnen lezen. Als je samen met je kind leest, lees jij gewoon de woorden die nog niet lukken. En te makkelijk kan juist een gevoel van zelfvertrouwen geven, omdat het lezen dan makkelijk gaat.

Samen kijken we hoe we het kind het beste kunnen begeleiden en vooral het lezen leuk maken!

Deel dit artikel:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Weer naar school

De scholen zijn weer begonnen. Altijd weer een bijzonder moment. De meeste kinderen vinden het weer fijn om naar school te gaan. En er zijn ook kinderen die er niet zo’n zin in hebben. Dat kan zijn, omdat ze liever niet vroeg op staan. Of gewoon liever lekker buiten spelen. Het kan ook zijn dat een kind zich onzeker voelt om naar school te gaan. Veel kinderen vinden het ook best spannend. Een nieuwe juf of meester, een andere groep.

Een beetje gezonde spanning kan ook geen kwaad. Als je er langer pijn in je buik van hebt en elke dag niet naar school wilt, dan is dat minder prettig. Misschien is het kind wat faalangstig of heel druk. Of heeft het al langer wat moeite met bijvoorbeeld lezen en is dat een drempel.
Er kunnen verschillende redenen zijn. Het kan dan helpen om even een ‘duwtje in de rug’ te krijgen.

Mijn praktijk heet daarom ook Meewind. Als kindercoach help ik de kinderen een korte periode even op weg, waarna ze weer zelf verder kunnen.
Ik werk onder andere met (prenten)boeken, waar verhalen in staan die aansluiten bij de beleving van de kinderen. Ik hoor dan reacties als, “Hé dat is net zoals bij mij”. Het geeft een kind een gevoel van ‘niet de enige te zijn’. Een mooi boek is bijvoorbeeld “Beer op de weg”. Een boek met als thema zelfvertrouwen krijgen. Tijdens het voorlezen praten we over het verhaal en stel ik vragen. We kunnen er een tekening over maken of oefeningen doen die het gevoel van zelfvertrouwen versterken.

Ik begeleid ook kinderen in hun taal-lees proces. Daarbij ontdekken we samen hoe we het lezen weer leuk kunnen maken.

Kijk op mijn website voor alle mogelijkheden of mail me even: info@praktijkmeewind.nl

Deel dit artikel:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Mandala met stenen

Vandaag heb ik met een kind een mandala gemaakt met stenen.

Bij dit kind zie ik onrustig gedrag, ze heeft moeite met concentreren, loopt op haar tenen en wil anderen pleasen.  Ze komt niet bij haar eigen gevoel en weet daardoor niet wat ze zelf wil. Praten is bij haar niet de weg om dit op te lossen. Daarom heb ik gekozen voor het maken van een mandala met stenen. Voor het maken van de mandala had ze de keuze uit verschillende stenen. Om de beurt leggen we een steen op het kleedje. Ze maakt haar eigen keuze over welke steen ze zou pakken.

Tijdens het leggen zie ik concentratie en verwondering over de mooie kleuren van de stenen. Blijheid ook over de mooie mandala die ze gemaakt had. De gekozen werkvorm sloot het best aan bij wat dit kind in mijn ogen nodig had op dit moment. Het resultaat hiervan is een kind dat laat zien dat ze zich goed kan concentreren, haar eigen keuzes kan maken en bij haar eigen gevoel kan komen.

Zo kijk ik bij ieder kind naar wat het op dat moment nodig heeft.  Ik kies die werkvorm die optimaal ondersteunt bij zijn of haar ontwikkeling.

 

 

Deel dit artikel:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin